Friday, July 14, 2017

Assalamulaikum

Apa khabar readers? Semoga sihat walafiat hendaknya. Kalau hendak post pasal novel Dedaun Hijau di Angin Lalu sahaja, mestilah tiada idea sangat. Selalunya saya update mengenai novel yang sudah dipos je kan? Pasal lain mengenai buku tu tak tahu nak cerita. 
    Jadi, saya fikir, baiklah saya manfaatkan blog yang ada untuk penulisan mengenai perkara lain juga. Ok kan?
   So, next time saya tulis pasal benda-benda lain juga. Macammana dengan raya anda semua? Semalam saya pergi beraya, ada satu topik menarik dibincangkan oleh tetamu-tetamu lain dengan tuan rumah. Ianya mengenai lafaz taklik semasa akad nikah. Ada yang kata, dia ingat bila suami sudah lafaz taklik tu, dan kemudian tidak bagi nafkah selama empat bulan dan lebih, maka talak sudah jatuh. 
 Okay, mari kita tengok contoh taklik. 

“Manakala saya tinggalkan isteri saya.....(nama isteri).....selama 4 bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksa dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama masa yang tersebut padahal ia taatkan saya atau saya lakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya atau kehormatannya atau harta bendanya, kemudian ia mengadu atau wakilnya mengadu kepada kadi dan manakala sabit aduannya di sisi kadi atau mahkamah syariah dan ia atau wakilnya memberi kepada kadi bagi pihak saya $1.00 maka ketika itu tertalaklah ia dengan satu ‘talak khulu’, atau saya ghaib daripada isteri saya yang tersebut selama satu tahun atau lebih, jika ia atau wakilnya mengadu kepada kadi dengan berkata ianya tidak tertunggu lagi akan saya manakala bersabit aduannya, nescaya tertalaklah ia satu talak, demikian lafaz taklik saya.”

Cuba tengok ayat yang warna merah tu. Kena mengadu kepada kadi.. Ianya bukan secara automatik jatuh talak. Kemudian, of course ada prosedurenya. Maybe kaunseling dan sebagainya. Tapi, yang pertama, perlu mengadu kepada kadi dulu ya. 
   Anyway, saya dengar proses untuk bercerai ada yang susah, terutamanya bila si suami enggan melafazkan talak. Nafkah tak bagi, talakpun dia taknak kasi. 
    Ada satu kes tu, tidak diberi nafkah selama empat tahun. Si suami penghisap dadah. Mintak dilepaskan taknak. Dia kata si isteri nusyuz. Kalau dah nusyuz, ceraikan jelah. Si isteri memang nak bercerai, si suami pula yang taknak lafaz. Empat tahun bayangkan. Saya pelik juga kenapa tak jatuh talak sepertimana taklik di atas tu kan? 
     Penghisap dadah, tidak bagi nafkah selama empat tahun dan isteri sudahpun mengadu. Kalau ikutkan, dah sabit dah. Samada fasakh atau khuluk, bayar RM1.00. Tapi entahlah apa sebab yang jadi lambat. 

No comments:

Post a Comment